; Защо пък 10 000 крачки за здраве? | 24Zdrave.bg

Защо пък 10 000 крачки за здраве?

4 мар 2021, 11:24  524 Съвети

Стигат и двойно по-малко

Откъде се взе правилото за 10 000 крачки на ден? Сега е модно всеки загрижен за здравето си човек да си служи с крачкомер и всеки ден с нетърпение да чака заветния зум от него за направената 10-хилядна крачка.
Ходенето стана толкова модно, че засенчи бягането тръс или, казано иначе, джогинга. На втори план мина и скандинавското ходене (с щеки в ръце), да не говорим за карането на колело и плуването.
Причината е, че всеки умее да ходи. За тая работа няма нужда от никакво специално съоръжение, оборудване, инвентар и спортна екипировка. Разходките се правят във всекидневно облекло. Нужен е само крачкомер, а по магазините крачкомери има всякакви.
Всеки спортен лекар обаче би могъл да заяви, че правилото за 10-те хиляди крачки на ден не се основава на никакви научни данни. Световната здравна организация перпоръчва 20-минутно натоварване на ден с умерена интензивност. Това ще рече равномерно ходене, ходене с бърза крачка и даже тичане. Според СЗО обаче не бива натоварването да се "размазва", т.е. то не бива да се прекъсва през целия 20-минутен период. В противен случай тренировката на сърдечния мускул няма да бъде достатъчно ефективна.
Ако 4 пъти на ден човек ходи ускорено по 5 минути (от дома си до спирката и от спирката до работното място, а после пак така в обратен ред), това не се равнява на 20-минутната тренировка с ходене.
Проблемът е, че за 20 минути никак не могат да се извървят цели 10 000 крачки, дори човек да бърза много. Те явно са мит и вече е ясно как се е родил той.
Това става на лятната олимпиада в Токио през 1964 г. По повод на игрите една японска корпорация пуска на пазара крачкомера "Манпо Кей", което в превод означава тъкмо "премери 10 000 крачки". Тоест, магическото число за здравето всъщност се оказва рекламен трик.
В края на 60-те години на ХХ век отново в Япония е проведено изследване на здравословното състояние на населението и то потвърждава ползата от 10-те хиляди крачки всекидневно ходене при японците. Дали обаче същият извод важи и за цялото човечество?
Разликите в антропометричните данни между японците и европейците са такива, че в някои отношения сравнението е като между понита и коне. В Евросъюза и в САЩ обаче няма аналогични изследвания на японското и съответно няма препоръки за здравословния брой крачки на ден. Ако имаше, той би трябвало да е 5-6 хиляди, каквото е мнението на група френски медици. Така че в Европа японската норма би следвало да се снижи едва ли не двойно.
Каквато и да е нормата за минимална физическа активност на ден, тя би трябвало да се надхвърля, и то редовно. Причината е, че човешкото тяло запова да изгаря въглехидратите 20 минути след началото на физическото натоварване и едва след това се заема и с "излишните" мазнини. Тренировката за сърдечния мускул обаче започва още в първите секунди на натоварването, било то темпово ходене, плуване или гребане.
Препоръката на СЗО за хора от 18 до 64-годишна вързаст е 150 минути натоварване със средна интензивност на седмица (т.е. 21,5 минути дневно) или 75 минути натоварване с висока интензивност на седмица (10 минути на ден), или съчетаване на двата вида натоварване.



*       
* (Няма да бъде показвана)
* *