Акад. Свинаров: Витамин Д да се пие всеки ден

12 мар 2020, 01:00  88880 Сила за живот

При насищане боледуваме по-рядко и по-леко. Ако има недостиг, желаното ниво се постига след 3-4 месеца ежедневен прием, казва акад. проф. д-р Добрин Свинаров от Александровска болница.

- Акад. Свинаров, за витамин D се сещаме зимата и при епидемии като сега. Защо е толкова важен?

- Известна е ролята на витамин D за развитие на костите и мускулите. Но вече се знае, че има сериозна роля и за имунитета. Дефицитът е масов днес, понеже начинът на живот е много променен в сравнение с преди 30 г. Преди децата играеха навън, на слънце, всички бяха повече време на открито. Днес не е така, а и дерматолозите говорят за риска от слънчевите лъчи за кожата. Част от хората съзнателно не се излагат на слънце поради такива рискове. Достатъчно е намазване със защитно средство с фактор 5, за да се “предпазим” и от витамин D освен от ултравиолетови лъчи.

80-90% от нуждите на организма се осигуряват чрез синтез на витамин D в кожата под въздействие на слънчевата светлина и само 10-20% - чрез храната. Затова и ограниченото излагане на слънце определя значителен дефицит. През лятото може и да не се приема витамин D от здрави хора, които се излагат разумно на слънце. Един цял ден слънчеви бани дава 20 000 единици витамин D. Дори когато човек не се пази прекомерно от слънце, максималното ниво на наситеност у нас е 70-80 наномола на литър кръв (nmol/L). Това е долната граница на достатъчност. Всички останали – чувствителните към слънце, старите, болните, с градски начин на живот, трябва да вземат витамин D и през лятото.

Има сезонна вариация в наситеността в тялото с 2 форми на витамина: основно - D3 (холекалциферол), който е  пълноценният за животните и човека, и следи от D2 (ергокалциферол), който е от растителен произход. Те се метаболизират до 25-хидрокси витамин D и до 1,25-дихидрокси витамин D (калцитриол). Основна активна форма е калцитриолът, който има ендокринна и автокринна функция.

Индикатор за наситеността с витамин D е основната форма в кръвта - 25-хидрокси. Дефицит има при съдържание под 25 nmol/L, недостиг - при 25-80 nmol/L, насищане (достатъчност, референтна област) - 80-200 nmol/L. Токсичност има при стойности над 380 nmol/L.

- За колко време човек с дефицит може да го попълни?

- Насищането не става за 1 ден, а за 3-4 месеца. Намаляването на наситеността също става постепенно, когато спрем да се излагаме на слънце. Най-високите стойности се постигат през август-септември, а най-ниските са през март–април. Тогава тялото изпитва най-голяма нужда. Не се изпълняват всички физиологични функции, за които е нужен витамин D, и неслучайно тогава са най-неприятните вирусни инфекции с усложнения.

- У нас е на децата да се дава витамин D до годинка. После приемът спира. Правилно ли е?

- В кърмаческа възраст прием на витамин D ги предпазва от рахит. Гледа се затварянето на фонтанелата – стане ли, край на приема на витамин D. Това означава обаче, че забравяме всички останали ефекти, признати и непризнати. А медиците все още са разделени по въпроса за ефектите. Консерваторите казват: “Нищо, което не е доказано чрез многоцентрови рандомизирани проучвания, не може да се приеме за достоверно в днешно време”. И тъй като няма такива проучвания за пейотропните ефекти на витамин D, ефектите извън костно-мускулното здраве и извън остеопорозата не се приемат от консерваторите.

Други медицински специалисти, широко скроените, приемат, че витаминът има сериозна роля за предпазване от възпаления, вирусни инфекции, пневмонии, астма, болести на дегенерацията.

Не предпазва напълно, но дава по-висок праг на съпротивителни сили и възможности на организма. По-малко хора боледуват, когато има добри нива на витамин D, по-леко протича болестта. Тези ефекти са доказани в друг тип проучвания, наблюдателни, но също с хиляди участници и за дълъг период. Натрупа се богата и сериозна информация и те не могат да се отхвърлят.

Децата, които не се излагат на слънце, трябва да приемат витамин D и след 1 г. Той е от значение за цялостното развитие, за достигане на генно програмирания ръст дори, за по-ниската податливост на болести, за по-лекото им протичане. Бременните задължително да приемат витамин D. При дефицит по време на бременност бебето боледува по-често.

- Кои други хора трябва да приемат витамин D?

- Всички хронично болни задължително. Старци, диабетици, хората с наднормено тегло, с метаболитен синдром – също. При тях е малко по-особено - витамин D благоприятства, но съчетан с други мерки и особено с физическа активност. Мастната тъкан не е само резерв на енергия, а произвежда хормони. При застоен живот произвежда “лоши” хормони. При физическа активност – обратното.

- Как да се приема витамин D?

- Всеки ден в достатъчна доза. Веднъж седмично или месечно ударна доза не е ефективно. Това е стар и погрешен подход. Защото приемаме холекалциферол – предшественика на активното вещество калцитриол, който само за ден-два чрез добавка или чрез слънцето, изчезва, толкова полуживот има. А 25-хидрокси, това, което измерваме, индикаторът за наситеността, има полуживот 20-30 дни и от него клетките извличат. Но част от тях имат транспортьор и вземат повече, а за другите клетки не остава. Иначе всяка клетка има механизми да произведе биологично активното вещество. Следователно всекидневният прием е необходим, за да може всяка клетка да си произведе необходимия продукт от витамин D. Само тогава могат да се осъществят всички ефекти на витамин D.

- В какви дози?

- Официално 400 единици или 10 микрограма на ден. Това е 1 капка или 1 таблетка. Толкова даваме и на кърмачетата, даже през зимата 2 капки. Е, как да е достатъчно за възрастните тогава? Дневният прием трябва да се съобразява с възрастта, теглото, с особени физиологични състояния, с наличие на хронични болести. както и с растежа: децата на 1-3 г. трябва да вземат по 3 капки, малките ученици – 3-4 капки. Големите с тегло 40-50 кг – 4-5 капки.

- Налага ли се изследване за дефицит?

- Заз дравите не, но от ноември до май е добре да вземат по няколко хиляди единици витамин D дневно. Например жена с нормално тегло и обичайна физическа активност да взема 3000-4000 единици дневно от ноември до май. При мъж до 45 г. - 4000-5000. Застаряващи мъже и с  проблеми с простатата е добре да вземат и до 6000 единици дневно. За старци без сериозни заболявания - 3000-4000 единици при жените, а при мъжете – 4000-5000.

Витамин D е полезен и за предпазване рак, но приемът не означава, че човек няма да развие рак. В тези случаи е нужна висока наситеност – 130-170 nmol/L с 25-хидрокси.

- Как човек да разбере има ли дефицит, за да започне прием?

- Да се изследва веднъж в края на лятото и след това се определя каква да бъде дозата за зимния сезон и дали да продължава прием през лятото.

Хронично болните обаче да са по-загрижени към дефицита на витамин D и да се изследват. След това получават препоръка за дозиране, приемат дозата всеки ден и 3-4 месеца по-късно отново се изследват да се види постигнато ли е прицелното ниво. Например при хашимото на част от болните спадат антителата. Тоест, потиска се автоагресията, ако е постигнато добро насищане с витамин D. Приемът на лекарства, разбира се, не се прекъсва. В Нидерландия проучваха студенти за връзката на витамин D дефицита с пролетната умора – който го пие, при него тя липсва.

ЕТИКЕТИ: ВИТАМИН D


*       
* (Няма да бъде показвана)
* *