; Жегата гони 40 градуса, как да се разхладите | 24Zdrave.bg

Жегата гони 40 градуса, как да се разхладите

11 юли 2021, 03:24  14196 Сила за живот

Горещите вълни вече са най-смъртоносният метеорологичен феномен

За хората от нашите географски ширини 25 градуса са таванът на температурния комфорт. След 30-ото деление на термометъра започва ако не адът, то преддверието му, а синоптичната прогноза за следващите 7 дни гони 40 градуса. Ще е жежко и се очакват т.нар. горещи (топлинни) вълни. Така се наричат периодите, в които повече от 3 дни температурите се задържат над 30 градуса.

Горещите вълни са най-смъртоносният метеорологичен феномен от последните 20-ина години. Те стават непоносими, когато дневната жега е съчетана с висока влажност, безветрие и “тропически” нощи с над 20 градуса.

Очаква се да продължат да зачестяват.

След “изненадата” от топлинния шок, който през 2003 г. уби с дълга гореща вълна над 70 000 души в Европа, центровете по обществено здраве, и българският също, разработват планове за противодействие. 

При възможност за климатизиране на помещението и колата всичко е ясно. Единственият риск е човек да не се увлече по студеното - разликата на температурата вътре и навън не бива да надвишава 5-6 градуса.

При по-голяма амплитуда организмът изпада във физически стрес при излизане.

Отделният човек не може да спре промяната на климата. Но за да е свеж в жарките дни, може да заимства достъпни техники от военните наръчници за оцеляване.

Най-опасно при горещите вълни е обезводняването. Човек се поти и се нуждае от повече течности от обикновено. При загуба на половин процент от телесната “вода” се усеща жажда. Но при болни и стари хора, както и при малките деца, нуждата от вода може да остане незабелязана заради неефективно работеща терморегулация. При загуба на 2% човек губи сили и умствена острота. При 5% воден дефицит се ускорява пулсът, може да имаа мускулни крампи, повръщане, обърканост.

1. Идеалната течност в жегите е чистата вода

След нея се нареждат минералната, чаят от мента (етеричните й масла имат охлаждащо действие, затова и противно на популярните съвети за чай през зимата това е типичната лятна напитка), билкови отвари, плодов чай. Ако са хладки, тези течности не само утоляват, но носят и свежест. Намалете кафето и алкохола, дори да е разхлаждаща бира - в крайна сметка те сгряват тялото.

Тъй като при потенето се губят и много минерали, те се компенсират с т.нар. електролитни напитки. Но не - не става дума за спортни и енергийни продукти, а за домашна тонизираща напитка.

Най-лесната рецепта нея е от ябълков сок и алкална минерална вода в пропорция 1 към 3 с добавена малка равна чаена лъжичка сол.

2. Студен компрес под мишниците за 30 секунди с кърпа, напоена с възможно най-студена вода, подпомага циркулацията на кръвта. Сходен ефект има и охлаждане на китките и свивките на лактите и коленете, където по-големи кръвоносни съдове са плитко разположени. 

3. Душ с хладка вода вместо студена и финал без кърпа

Изглежда най-логично да използвате синята врътка на душа. Но студен душ се тълкува от тялото като сигнал, че скоро ще мръзне. И то, няма да се стреми да се охлажда, а ще се опитва да се топли.

Хладката вода охлажда и пречи веднага да се изпотите отново.

Ако не се подсушите, влагата върху кожата ще ви освежи, а изпаряването ще създаде допълнително чувство за охлаждане. При невъзможност за душ помага донякъде и често напръскване на лицето и държане на китките под студена вода. 

4. Носете широки дрехи от памук, лен или... микрофибър

Правилото за предимство на памучните и ленените тъкани още важи. Но към тях вече се присъедини тънкият "дишащ" микрофибър. Използва се все повече не само за спортни и военни облекла, а и в конфекцията. Предимство му дава качеството да извежда потта навън, като в същото време тъканта не задържа влага.

5. Чаршафите да чакат до вечерта във фризера. Завито в тях, тялото ще се охлади в първия половин час след лягане и ще заспите въпреки жегата. Ако все още е твърде топло, навлажнете тъканта с пулверизатор. Не прекалявайте с мокренето, тялото се охлажда по-бързо по време на сън. Целта е да го подпомогнете в момента на заспиването.

На сутринта напълнете бутилка с вода и я поставете в хладилника. За да може леглото да се охлади вечерта. Приятен начин за охлаждане на спалнята без климатик е вечерта да провесите на корниза на отворения прозорец влажен чаршаф.

ЕТИКЕТИ: ЗАТОПЛЯНЕ


*       
* (Няма да бъде показвана)
* *