; Студен душ и миене на зъбите на един крак борят стреса | 24Zdrave.bg

Студен душ и миене на зъбите на един крак борят стреса

16 апр 2021, 03:00  2352 Сила за живот

Не изоставяйте ферментиралите храни с настъпване на пролетта

Коронавирусът стресира и най-спокойните сред нас и все повече се оплакват от безпокойство и депресия. А тези, които не го правят, вероятно още не са осъзнали, че също са под знака на нездравословното напрежение. Защото продължаващата повече от година пандемия и неяснотата какво точно предстои кара масово хората да се съмняват във всичко и да не правят рационален избор за живота си.

Затова експерти съветват да поставим за известно време на пауза в главата си случващото се около нас и да се вгледаме в собственото си тяло, тъй като от него зависи до голяма степен дали ще успеем да преминем през изпитанията, които ни предстоят. Редица проучвания са доказали, че стресът е голям враг на здравето и продължителното подлагане на него води до сериозни психически и физически проблеми. Въпросът е обаче

как човек да се спаси от

него, без да се самоизолира

от външния свят

Според австралийския личен треньор Рейчъл Атард тялото започва да показва признаци на стрес много по-рано от момента, в който човек осъзнае, че пада негова жертва. Сред най-често срещаните са умора, изтощение, безпокойство, объркани мисли, ирационална раздразнителност, главоболие и лош сън. При задълбочаване на проблема се появяват също наддаване на тегло, стомашно-чревни или менструални проблеми, хронично безсъние, депресия и дезорганизация.

“Ефектите от стреса могат да имат сериозно въздействие върху живота ви. Той е в състояние дори да окаже влияние върху дишането и да предизвика нещо като астма. Да отслаби имунната система и така нормалната реакция на тялото към вируси и бактерии да не бъде толкова мощна, колкото обикновено. Което означава, че

рискувате да се

разболявате по-често и

да боледувате по-дълго

Това е така, защото всички тези ресурси, които тялото ви обикновено би използвало, за да се отърве от болести, в момента работят, за да се опитат да ви извадят от стресираното състояние”, казва Рейчъл Атард пред “Дейли мейл”.

Според нея най-доброто средство за борба със стреса е физическата активност и въобще не е нужно да е някакъв специален спорт или здраво натоварване. Достатъчно е да има последователност, да е съчетана със здравословно хранене и между 7 и 9 часа сън всяка нощ.

Д-р Майкъл Моузли, известен водещ на научни програми по Би Би Си, наскоро дори разработи програма за интелигентен подход за укрепване на тялото, която включва ежедневни дейности, но с малко по-голямо натоварване. Например, когато си казвате, че ще се разхождате всяка сутрин, е добре да си поставите някаква норма. По думите му

идеалният случай е да

поддържате темпо от

100 крачки в минута,

което е достатъчно да изгаряте повече калории. А ранната слънчева светлина помага да се разсъните по-бързо и да започнете свеж деня си.

Още по-сериозен стимул е вземането на студен душ. Редица изследвания са показали, че студената вода увеличава производството на допамин – хормон, който има отношение към редица психически процеси, включително мотивацията. 

Холандско проучване през 2018 г. е установило, че и само 30-секунден студен душ всяка сутрин намалява риска от настинка или грип. “И все пак, докато синът ми Даниел може да докара до 3 минути, аз трябва да започна с топла вода, след което да стане напълно студена за 40 секунди. Не го обичам, но със сигурност ме събужда”, разказва Моузли.

Друг важен фактор е умението да се балансира. То намалява с възрастта, особено ако не се тренира редовно, а статистически данни показват, че паданията са втората най-честа причина за случайна смърт в света. “За да тествате равновесието си, може да опитате

да стоите на един крак

повече от 30 секунди

с отворени очи и поне

8 секунди със затворени

очи. Ако не се справяте, започнете редовни тренировки. Най-лесно е просто да започнете да миете зъбите си на един крак, както правя аз”, посочва английският доктор.

Той съветва също да се кляка редовно за поддържане на мускулатурата, а и защото физическото натоварване помага за по-добър сън, а както вече стана ясно, той е основен двигател за борба със стреса.

Всяко ново умение, което придобивате, също ви тласка към светлата страна на живота и помага да се справите с психическото натоварване. Самият д-р Моузли е опитал да научи няколко неща по време на пандемията. Започнал с рисуване, но след като осъзнал, че е доста ужасен художник, се насочил към испански език. И той обаче не се оказал негово призвание и сега обмисля да започне

зумба, съчетаваща танц,

аеробика и фитнес

Дръжте до леглото си бележник, в който преди лягане да записвате 3 добри неща, които са ви се случили през деня. “Може подобно нещо да ви изглежда старомодно, но изразяването на благодарност за положителни неща е доказан начин за намаляване на стреса, който е един от основните двигатели на безсънието”, обяснява английският специалист.

Да се справите с отворените очи през нощта, помага и горещ душ преди лягане, както и дълбоки вдишвания, ако се събуждате посред нощ и не можете да заспите отново. Вдишайте през носа за 4 секунди, задръжте дъха си за 2 и издишайте за още 4.

Друго средство за подобряване на здравословното състояние са ферментиралите храни. За щастие, в българската кухня те са доста добре застъпени чрез киселото зеле и туршиите. Лошото е, че ги ядем обикновено сезонно през зимата, което в условията на пандемия е добре да се промени. “Добрите бактерии, които ферментиралите храни съдържат, подобряват имунитета и психичното здраве, а и са доста вкусни и лесни за включване в нашето меню. За мен

няма по-добра закуска

от бъркани яйца

с кисело зеле”,

казва Майкъл Моузли.

Според него е добре да осигурявате на тялото си покой от храна поне 14 часа, което означава да имате ранна вечеря и късна закуска. Така ще го разтоварите и ще му дадете време да се справя с други проблеми, които му се струпват, като стрес и безсъние.



*       
* (Няма да бъде показвана)
* *